Sidste ...

National flagdag

National flagdag endeligt fastlagt.

Partierne bag det nugældende forsvarsforlig og Regeringens Koordinationsudvalg har efter måneders sagsbehandling nu besluttet at gøre 5. september til national flagdag for vore udsendte soldater m.fl.

Flagdagen omfatter personer, der er eller har været udsendt af Danmark på baggrund af en beslutning truffet af Regeringen, Folketinget (Det Udenrigspolitiske Nævn) eller en minister. Flagdagen følger dermed den afgrænsning, der er gældende for det kommende nationale monument over Danmarks internationale indsats siden 1948.

En efterfølgende Gallup-måling fastslår, at der er stor folkelig opbakning til en national flagdag for vore udsendte - især for at hylde vore faldne.

Det er den første nye flagdag i kalenderen siden Anden Verdenskrig.

Det ligger i beslutningen, at lørdag d. 5. september 2009 bliver den første flagdag, og i Folk & Forsvars ledelse indledes nu i samarbejde med vore lokalområder i mellemtiden et forarbejde med henblik på afklaring af, hvorledes Folk & Forsvar bedst muligt slutter op i bestræbelser på at gøre denne flagdag så markant som overhovedet muligt.